Urząd Gminy Łomża

Biuletyn Informacji Publicznej

Postanowienie

Łomża, 28 maja 2020 r.

WGP.6220.10.2020                                                                   

                                                                              

POSTANOWIENIE

 

            Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r., poz. 256 z późn. zm.), w związku z art. 63 ust. 1 i 4, a także art. 66 i 68 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2020, poz. 283 z późn. zm.), a także § 3 ust. 1 pkt 93 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku Pani Ewy Anny Węgrowskiej i Pana Mariusza Węgrowskiego, z dnia 09 kwietnia  2020 r., w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającego na „Zmiana sposobu użytkowania budynku gospodarczego z przeznaczeniem na zakład przetwórstwa mięsnego w ramach działalności marginalnej, ograniczonej, lokalnej,  zlokalizowanego na działce nr ewid. 1217 w miejscowości Jednaczewo, gmina Łomża, pow. łomżyński, woj. Podlaskie”.

 

POSTANAWIAM

 

  1. nałożyć obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na „Zmiana sposobu użytkowania budynku gospodarczego z przeznaczeniem na zakład przetwórstwa mięsnego w ramach działalności marginalnej, ograniczonej, lokalnej, zlokalizowanego na działce nr ewid. 1217 w miejscowości Jednaczewo, gmina Łomża, pow. łomżyński, woj. Podlaskie”.
  2. określić zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko zgodnie z art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

 

UZASADNIENIE

 

            W dniu 09 kwietnia 2020 r. Pani Ewa Anna Węgrowska i Pan Mariusz Węgrowski, zam. ul. Wesoła 24 Jednaczewo, 18-400 Łomża, złożyli wniosek wraz z kartą informacyjną przedsięwzięcia zawierającą dane wynikające z art. 71 ust. 2 i art. 73 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie(…) o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającego na  „Zmiana sposobu użytkowania budynku gospodarczego z przeznaczeniem na zakład przetwórstwa mięsnego w ramach działalności marginalnej, ograniczonej, lokalnej”,  zlokalizowanego na działce nr ewid. 1217 w miejscowości Jednaczewo, gmina Łomża, pow. łomżyński, woj. podlaskie.

            Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 93 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), przedmiotowa inwestycja została zakwalifikowana do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko może być wymagane:

 

„93) instalacje do przetwórstwa owoców, warzyw, ryb lub produktów pochodzenia zwierzęcego, z wyłączeniem tłuszczów zwierzęcych, o zdolności produkcyjnej  nie mniejszej niż 50 t na rok;”

 

Na podstawie art. 61 § 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego w myśl art. 71 ust. 2, art. 73 ust. 1, art. 75 ust. 1, pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie(…) Wójt Gminy Łomża pismem z dnia 22 kwietnia 2020 r. zawiadomił o wszczęciu postępowania administracyjnego.

 

Na podstawie art. 64 ust. 1, pkt 1 i 2 oraz art. 64 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r.
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie(…), Wójt Gminy Łomża pismem z dnia 22 kwietnia 2020 r. zwrócił się do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych w Łomży, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży, Państwowego

Gospodarstwa Wodnego Wód Polskich Zarząd Zlewni w Ostrołęce o wydanie opinii, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla w/w przedsięwzięcia i ewentualnego zakresu raportu.

 

Wymienione organy wydały następujące uzgodnienia i opinie:

— Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku opinią WSTII.4220.78.2020.MM
z dnia 04 maja 2020 r. wyraziła opinię, że dla w/w przedsięwzięcia nie istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko,

— Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży opinią nr 61.NZ.2020 znak pisma NZ.4461.41.2020 z dnia 06 maja 2020 r. wyraził opinię, że dla w/w przedsięwzięcia istnieje obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i określił wykonanie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko w pełnym zakresie.

—  Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Dyrektor Zarządu Zlewni w Ostrołęce opinią BI.ZZŚ.5.4360.143.2020.HN z dnia 06 maja 2020 r. (wpłynęło 11.05.2020 r.)nie stwierdziło potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla w/w przedsięwzięcia.

Analiza dokumentów wykazała, że przedsięwzięcie będzie realizowane na działce  o numerze ewidencyjnym 1217 w miejscowości Jednaczewo, gm. Łomża, o łącznej pow. 0,3204 ha. Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na zmianie sposobu użytkowania budynku gospodarczego z przeznaczeniem na zakład przetwórstwa mięsnego w ramach działalności marginalnej, ograniczonej, lokalnej. Budynek zlokalizowany jest w terenie zabudowanym, w części wschodniej działki przy ulicy Wesołej o pow. 0,1613 ha (grunty określone symbolem Br-RV).

    

3    

Budynek produkcyjny o wymiarach 5,5x14,5m został wybudowany w 1995 roku w technologii tradycyjnej: - powierzchnia budynku produkcyjnego ok 80,0 m2 . Przedmiotowy budynek gospodarczy położony jest przy granicy z działką sąsiednią nr ew. 1221 i stanowi część zabudowy zagrodowej inwestora określonej symbolem Br-RV.

Na terenie  przedsięwzięcia nie  obowiązuje  miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. 
Bezpośrednie otoczenie fragmentu działki objętego przedsięwzięciem stanowią:

  • od strony północnej dalsza część zabudowy siedliskowej inwestora, za nią zabudowa zagrodowa (działka nr 1214, 1210), dalej użytki zielone (działki nr 1208/2, 1206, 1203),
  • od strony południowej zabudowa zagrodowa sąsiada (działka nr 1221 i 1224/1),
  • od strony zachodniej budynek gospodarczy zlokalizowany na działce nr 1221, za nim użytki zielone intensywnie wykorzystywane określone symbolem PSV,
  • od strony wschodniej dalsza część zabudowanego siedliska inwestora, dalej droga publiczna ul. Wesoła (działka nr 1304), za nią zabudowa zagrodowa (działki nr 1220/1, 1212) i kompleks użytków rolnych — grunty orne (działki nr 1216, 1213, 1209, 1207).

Najbliższe budynki mieszkalne znajdują się w następującej odległości:

  • 14 m w kierunku wschodnim budynek mieszkalny inwestora Nr 24, zlokalizowany na działce nr 1217 — zabudowa zagrodowa,
  • 14,6 m w kierunku południowo-wschodnim budynek mieszkalny Nr 26, zlokalizowany na działce nr 1221 — zabudowa zagrodowa,
  • 30 m w kierunku południowym budynek mieszkalny Nr 28, zlokalizowany na działce nr 1224/1,
  • 34 m w kierunku południowo-wschodnim budynek mieszkalny Nr 29, zlokalizowany na działce nr 1223/1.

W ramach przedsięwzięcia  planuje  się:    

-    przystosowanie budynku  gospodarczego  pow. ok. 80,0m   (5,5m x 14,5m) z  przeznaczeniem  na 
           zakład przetwórstwa mięsnego  w ramach  działalności  marginalnej, ograniczonej,  lokalnej,    

-    budowę miejsca  postojowego i dojścia do  budynku,    

-    budowę przyłącza wodociągowego - wpięcie  do istniejącej sieci wodociągowej,    

-    budowę przyłącza kanalizacji sanitarnej – wpięcie do istniejącego zbiornika szczelnego   

     (ewentualnie budowa nowego zbiornika),

-    wykonanie nasadzeń wysokich i średniowysokich wzdłuż granic opracowania (dodatkowy  

     izolator oraz element zagospodarowania terenu wokół masarni),

Na etapie realizacji przedsięwzięcia wykonane zostaną prace budowlane polegające na przystosowaniu obiektu do istniejących wymagań prawnych w zakresie planowanej działalności zakład przetwórstwa mięsnego. Projektowana adaptacja ma na celu dostosowanie budynku na masarnię, gdzie będą produkowane wędliny, roczna produkcja wyniesie około 70 ton.

W przypadku dostosowanych pomieszczeń wymagania ogólne dotyczą przede wszystkim usytuowania, projektu i konstrukcji oraz utrzymywania tego rodzaju pomieszczeń w czystości, dobrym stanie i kondycji technicznej, tak aby było możliwe uniknięcie ryzyka zanieczyszczenia, w szczególności przez zwierzęta i szkodniki. Dostosowując pomieszczenia do tego typu działalności, trzeba uwzględniać, następujące uwarunkowania:

  • muszą być dostępne odpowiednie urządzenia, aby utrzymać właściwą higienę personelu (włącznie ze sprzętem do higienicznego mycia i suszenia rąk, higienicznymi urządzeniami sanitarnymi i przebieralniami);
  • powierzchnie pozostające w kontakcie z żywnością muszą być w dobrym stanie, łatwe do czyszczenia i w miarę potrzeby, dezynfekcji; wymaga to stosowania gładkich, zmywalnych, odpornych na korozję i nietoksycznych materiałów, chyba że podmiot prowadzący zakład może zapewnić powiatowego lekarza weterynarii, że inne użyte materiały również są odpowiednie;
  • należy zapewnić warunki do czyszczenia i w miarę potrzeby, dezynfekcji narzędzi do pracy i sprzętu;
  • jeżeli, jako część działań prowadzonych w zakładzie, czyszczone są środki spożywcze, należy ustanowić odpowiednie procedury, aby dokonywać tego w sposób higieniczny;
  • należy zapewnić odpowiednią ilość gorącej lub zimnej wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi;
  • należy zapewnić odpowiednie warunki lub udogodnienia dla higienicznego składowania i usuwania niebezpiecznych lub niejadalnych substancji i odpadów (zarówno płynnych, jak i stałych);
  • należy zapewnić odpowiednie udogodnienia lub warunki dla utrzymania i monitorowania właściwych warunków temperaturowych żywności;
  • środki spożywcze muszą być tak umieszczone, aby unikać, na tyle, na ile jest to możliwe, ryzyka zanieczyszczenia.

W trakcie realizacji przedsięwzięcia wystąpią odpady betonu, gruzu ceglanego i innych materiałów ceramicznych zaliczone do grupy produktów nie odpowiadających wymaganiom ilościowym, posiadające kody: 170101, 170102 i 170103. Ze względu na powierzchnię adaptacyjną przewidzianą do prac remontowo- budowlanych ilość odpadów będzie niewielka i zostanie zagospodarowana we własnym zakresie np. do utwardzenia parkingu. Przewiduje się, że w trakcie realizacji zostaną wytworzone następujące rodzaje i ilości odpadów:

- 17 01 01 - odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek ścian i remontów - 0,25 Mg,

- 17 01 02 - gruz ceglany - 0,5 Mg

- 17 01 07 - zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów  

                    ceramicznych i elementów wyposażenia inne niż wymienione w 17 01 06- 0,30 Mg,

- 17 02 01 - drewno - 0,05 Mg,

- 17 02 02 - szkło - 0,02 Mg/rok,

- 17 04 05 - żelazo i stal - 0,03 Mg/rok,

- 17 09 04 -  zmieszane odpady z budowy, remontów i demontażu inne niż wymienione w 17 09 01, 17 09     

                  02, 17 09 03 - odpady zaliczane głównie do odpadów budowlanych i opakowaniowych   

                  (fragmenty betonu i gruzu, opakowania papierowe, złom itp.),

           Natomiast w trakcie eksploatacji zostaną wytworzone odpady poprodukcyjne kategorii 3:

02 02 02 - odpadowa tkanka zwierząt,

02 02 01 - odpady z mycia i przygotowania surowców,

02 02 99 - inne niewymienione odpady np. kości zwierzęce, chrząstki, ścięgna Ogółem  

                 około 10 kg/dobę

Powstające w pomieszczeniach produkcyjnych w czasie produkcji odpady gromadzone będą w zamkniętym konfiskatorze oznaczonym kat. 3, wyłożonym workiem foliowym i po zakończeniu pracy odpady te wynoszone będą w workach foliowych do szafy chłodniczej ustawionej na zewnątrz budynku. Odpady przeznaczone do utylizacji powinny być wywożone przez firmę utylizacyjną, z którą inwestor powinien mieć podpisaną umowę na odbiór odpadów.

- odpady opakowań typu papier, tektura o kodzie - 20 01 01 będą gromadzone w workach foliowych, a następnie wynoszone pod koniec pracy do kontenera odpadów na zewnątrz budynku,

- odpady z separatora tłuszczu i ze szczelnego zbiornika ścieków będą pobierane i wywożone przez dostawcę urządzenia, który podejmuje się eksploatacji i konserwacji urządzenia,

- zbiornik na ścieki będzie okresowo opróżniany, ścieki powinny być wywożone przez firmę oczyszczania.

W zakładzie produkowanych będzie kilkanaście rodzajów  produktów w asortymencie kiełbas (grubo, średnio i drobno rozdrobnionych) w tym 3-4 rodzaje kiełbas podsuszanych, a także wędzonki, wędliny podrobowe. W składzie surowcowym produktów – poza surowcami mięsno-tłuszczowymi oraz surowcami podrobowymi wykorzystywanymi do produkcji wędlin podrobowych – stosowane będą jedynie naturalne przyprawy lub mieszanki przyprawowe, peklosu oraz surowce nie mięsne (kasza, bułka) typowe dla wędlin podrobowych. Wyroby produkowane będą w oparciu o tradycyjne receptury, z użyciem naturalnych surowców oraz tradycyjnie wędzone. Surowiec mięsny do produkcji będzie dostarczany samochodami – chłodniami z zewnętrznego zakładu prowadzącego ubój.

Rzeczywista zdolność produkcyjna zakładu będzie limitowana możliwością przetrzymywania wyrobów w warunkach chłodniczych, przewiduje się produkcję wędlin na poziomie 1,5 tony/tydzień.

Wszystkie maszyny, wentylatory i agregaty zostaną zamontowane wewnątrz budynku. Przewiduje się zatrudnienie 3 osób (pracowników). Ścieki socjalno-bytowe będą odprowadzane do szczelnego zbiornika o poj. ok. 10,0 m3.. Ścieki technologiczne będą odprowadzane do zbiornika poprzez separator tłuszczu. Wody opadowe będą odprowadzane powierzchniowo. Odpady powstające na etapie realizacji i eksploatacji będą selekcjonowane, a następnie przekazywane uprawnionym odbiorcom   

Zgodnie z zapisem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji i jego ochronie(…), ocena oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko uwzględnia:

  1. rodzaj i skalę przedsięwzięcia, które z racji charakteru pociąga znaczące oddziaływanie na klimat akustyczny i powietrze oraz negatywnego oddziaływania na ludzi wykorzystanie zasobów naturalnych - prognozuje się wykorzystanie normatywnych wielkości w zakresie zużycia wody, materiałów, paliw oraz energii;

    Przewiduje się zużycie:

    - energii elektrycznej – ok 20kW,

    - gazu propan-butan – 2kg/dobę,

    - zrębki drewna lub drewno – 6-8m3/rok,

  1. nakładanie się oddziaływań;
  2. realizacja przedsięwzięcia może spowodować pogorszenia warunków aerosanitarnych, akustycznych oraz zagrożenia jakości powietrza(tj. SOx, NOx, pył zawieszony, CO, CO2) poza teren należący do inwestora ;
  3. usytuowanie przedsięwzięcia – przedsięwzięcie zlokalizowane jest w obszarze chronionego krajobrazu „Równiny Kurpiowskiej i Doliny Dolnej Narwi” oraz w obszarze specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 „Dolina Dolnej Narwi”. Planowane przedsięwzięcie pod względem hydrograficznym zlokalizowane jest w dorzeczu Wisły, dla którego opracowano plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły, przyjęty Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz. U. z 2016 poz. 1911). Inwestycja znajduje się w jednolitej części wód  podziemnych  (JCWPd)  o  kodzie  PLGW200051.  Stan ilościowy i chemiczny jednolitej części wód podziemnych został określony jako dobry; JCWPd nie jest zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych. Zgodnie z art. 59 ustawy Prawo wodne celem środowiskowym dla JCWPd jest zapobieganie lub ograniczanie wprowadzania do nich zanieczyszczeń, zapobieganie pogorszeniu  oraz poprawa  ich stanu, ochrona  i podejmowanie  działań  naprawczych, a także zapewnienie równowagi między poborem a zasilaniem tych wód. Ponadto planowane zamierzenie znajduje się w zlewni jednolitych części wód powierzchniowych (JCWP) o nazwie „Narew od Biebrzy do Pisy” kod: PLRW20002126399. Jest to naturalna część wód, której stan określono jako zły, a osiągnięcie celów środowiskowych uznano za zagrożone. Na podstawie art. 56 ustawy Prawo wodne celem środowiskowym dla jednolitych części wód powierzchniowych niewyznaczonych jako sztuczne lub silnie zmienione jest ochrona oraz poprawa ich stanu ekologicznego i stanu chemicznego tak aby osiągnąć co najmniej dobry stan ekologiczny i dobry stan chemiczny wód powierzchniowych, a także zapobieganie pogorszeniu ich stanu ekologicznego i stanu chemicznego.

Biorąc pod uwagę powyższe stanowiska oraz kierując się kryteriami zawartymi w art. 63 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji i jego ochronie(…), oraz § 3 ust. 1 pkt 93  rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w szczególności ze względu na:

  • zasięg i skalę oddziaływania na środowisko,
  • klimat akustyczny,
  • jakość powietrza,
  • zbadanie kumulowania się oddziaływań,

w ocenie organu istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko wskazanego przedsięwzięcia.

Przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko jest wymagane gdyż inwestycja może naruszać interesy osób trzecich i może powodować uzasadnione kolizje społeczne. Realizacja i funkcjonowanie zakładu może wpłynąć negatywnie na środowisko i zdrowie ludzi. Przeprowadzenie analizy techniczno – technologicznej oraz obliczenie wielkości emisji i wartości stężeń imisyjnych zanieczyszczeń w otoczeniu planowanego zakładu wykaże, czy planowane przedsięwzięcie na etapie realizacji i funkcjonowania nie będzie uciążliwe dla najbliższej zabudowy mieszkaniowej (w odległości ok. 15,0m). Wykonanie raportu o oddziaływaniu na środowisko pozwoli na zidentyfikowanie możliwego bezpośredniego i pośredniego wpływu projektowanej inwestycji na środowisko (na gospodarkę wodno – ściekową - pozwoli określić poziom wód gruntowych, jakość powietrza i gospodarkę odpadami) i zdrowie ludzi, a także na  przeanalizowanie możliwości oraz sposobów zapobiegania i zmniejszenia negatywnych oddziaływań (rozwiązania techniczne i organizacyjne). Wskaże również, czy oddziaływanie projektowanego wg przedstawionej koncepcji przedsięwzięcia, zamknie się w granicach działek, do których inwestor posiada tytuł prawny i nie wpłynie na pogorszenie jakości środowiska terenów sąsiadujących.

W związku z powyższym, planowana do realizacji inwestycja wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Zakres raportu powinien być sporządzony w pełnym zakresie przewidzianym w art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2020 r. poz. 283 ze zm.) z uwzględnieniem danych określonych w sentencji postanowienia.

Mając powyższe na uwadze, należało orzec jak w sentencji postanowienia.

 

POUCZENIE

 

  1. Od niniejszego postanowienia służy prawo zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży za pośrednictwem Wójta Gminy Łomża w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszego postanowienia.
  2. W trakcie biegu terminu do wniesienia zażalenia strona może zrzec się prawa do wniesienia zażalenia wobec organu administracji publicznej, który wydał postanowienie. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia zażalenia przez ostatnią ze stron postępowania, postanowienie staje się ostateczne.

 

Z up. Wójta

 

    mgr Grażyna Paluszkiewicz
      Naczelnik  Wydziału  Gospodarki
         Przestrzennej i Ochrony Środowiska

Otrzymuje:

  1. Ewa Anna Węgrowska
  2. Mariusz Węgrowski
  3. Pozostałe strony poprzez obwieszczenie
  4. A/a

Do wiadomości:

  1. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku

Wydział Spraw Terenowych w Łomży, ul. Nowa 2, 18-400 Łomża

  1. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży
  2. Ks. Janusza I 1, 18-400 Łomża
  3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Dyrektor Zarządu Zlewni w Ostrołęce
  4. Poznańska 19, 07-409 Ostrołęka

 

Sporządził: Bartosz Wiktorzak – podinspektor

tel. 86/4737321

 

Data powstania: czwartek, 28 maj 2020 11:03
Data opublikowania: piątek, 29 maj 2020 09:24
Data przejścia do archiwum: piątek, 12 cze 2020 16:25
Opublikował(a): Bartosz Wiktorzak
Zaakceptował(a): Grażyna Paluszkiewicz
Artykuł był czytany: 1004 razy