Urząd Gminy Łomża

Biuletyn Informacji Publicznej

ROTOKÓŁ Nr XXXVII/06

z XXXVII Sesji Rady Gminy Łomża w dniu 22 sierpnia 2006 r.
Miejsce obrad: sala konferencyjna Urzędu Gminy Łomża, ul. Marii Skłodowskiej Curie 1a.
Obrady rozpoczęto o godzinie 1000, zakończono o godzinie 1430.
Przewodniczył Andrzej Szabłowski – Przewodniczący Rady Gminy.
Protokołowała Katarzyna Jastrzębska – inspektor ds. obsługi Rady Gminy.

W posiedzeniu XXXVII Sesji udział wzięli:
1. Andrzej Szabłowski Przewodniczący Rady
2. Marian Ciszewski radny
3. Sławomir Dziekoński radny
4. Krzysztof Gałązka radny
5. Jan Grabowski radny
6. Andrzej Jabłoński radny
7. Henryk Krajewski radny
8. Mirosław Lipiński radny
9. Robert Łada radny
10. Jacek Albin Nowakowski radny
11. Marek Ormanowski radny
12. Sławomir Zacharczyk radny

zaproszeni goście:
1. Kazimierz Dąbkowski Wójt
2. Jerzy Prokopczuk z-ca Wójta
3. Wiesława Kłosińska Dyrektor Biblioteki Publicznej Gminy Łomża
4. Adam Frączek Dyrektor Zarządu Ekonomicznego Szkół Gminy Łomża
5. Krystyna Kaczyńska Sekretarz Gminy
6 Zofia Brokowska Skarbnik
7. Krystyna Jastrzębksa Kierownik OPS
8. Łukasz Rogowski Praktykant
9. Leszek Młynarski Dyrektor PG Nr 9 w Łomży

oraz sołtysi:
1. Żebrowski Andrzej – sołtys wsi Dłużniewo
2. Chorzelski Józef – sołtys wsi Modzele Wypychy
3. Kukowski Adam – sołtys wsi Stara Łomża p/sz
4. Gronostajski Bogdan – sołtys wsi Milewo
5. Modzelewski Franciszek – sołtys wsi Modzele Skudosze
6. Szeligowski Andrzej – sołtys wsi Sierzputy Młode

Nieobecni:
1. Stanisław Kuzia radny
2. Kazimierz Mioduszwski radny
3. Janusz Karpiński radny


Informacje o terminie i miejscu Sesji podano do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń oraz zamieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej na 14 dni przed Sesją.

Pkt. 1
Otwarcia XXXVII Sesji Rady Gminy Łomża dokonał Przewodniczący Rady Gminy Andrzej Szabłowski. Powitał radnych, zaproszonych gości oraz sołtysów i publiczność. Stwierdził, że w obradach uczestniczy 12 radnych, zatem obrady są prawomocne. Podejmowane uchwały będą prawomocne.

Pkt. 2
Przewodniczący Rady Gminy Pan Andrzej Szabłowski przedstawił radnym zaproponowany porządek obrad i zapytał czy są do niego uwagi. Zaproponowano następujące punkty dodatkowe do porządku obrad, mianowicie:
po pkt. 6 jako 7. „Sprawozdanie z kontroli przeprowadzonych przez Komisję Rewizyjną.”
po pkt. 9 jako 10 „Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie utworzenia Instytucji Kultury pod nazwą „Biblioteka Publiczna Gminy Łomża” i nadania jej Statutu.”
Po pkt. 13 jako 14. „Podjęcie uchwały o zmianie uchwały w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Miejscowości Jednaczewo.”
Głos zabrał radny Jacek Nowakowski. Zgłosił dodatkowy punkt do porządku obrad: „Podjęcie uchwały o zmianie uchwały w sprawie gospodarowania mieniem gminy przez Wójta Gminy”.
Pan Nowakowski zgłoszony projekt uchwały uzasadnił tym, że do końca kadencji pozostało już niespełna 2 miesiące i sprzedaż mienia gminnego nie jest wskazana bo być może nowa władza będzie chciała tym mieniem gospodarować.
Pan Przewodniczący zaproponował dyskusję w powyższym temacie po pkt. 7 jako 7a.
Więcej uwag nie zgłoszono.
Radni jednogłośnie (12 „za”, 0-przeciw, 0- „wstrzymało się”) przyjęli dodatkowe punkty porządku obrad.
Rada Gminy obradowała wg. następującego porządku obrad:
1. Otwarcie obrad.
2. Przyjęcie porządku dziennego.
3. Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Informacja Wójta Gminy o pracy między Sesjami Rady Gminy.
6. Sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Gminy Łomża podjętych na XXXVI Sesji.
7. Sprawozdanie z kontroli przeprowadzonych przez Komisję Rewizyjną.
8. Zatwierdzenie sprawozdania z wykonania budżetu za I-wsze półrocze 2006 roku.
9. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2006 rok. XXXVII/208/06
10. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie utworzenia Instytucji Kultury pod nazwą „Biblioteka Publiczna Gminy Łomża” i nadania jej Statutu. XXXVII/209/06
11. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Planu Finansowego Gminy Łomża na lata 2006-2007. XXXVII/210/06
12. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia dni i godzin przyjęć obywateli w sprawach skarg i wniosków przez Przewodniczącego Rady Gminy Łomża. XXXVII/211/06
13. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Łomża terenów położonych
w miejscowościach: Siemień Nadrzeczny, Siemień Rowy, Rybno, Podgórze
i Pniewo. XXXVII/212/06
14. Podjęcie uchwały o zmianie uchwały w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Miejscowości Jednaczewo. XXXVII/213/06
15. Podjęcie uchwały o zmianie uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Łomża. XXXVII/214/06
16. Rozpatrzenie informacji dotyczącej stanu przygotowania szkół na terenie gminy do roku szkolnego 2006/2007.
17. Wolne wnioski.
18. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
19. Zamknięcie obrad.

Pkt. 3
Przyjęcie protokołu z poprzedniej XXXVI Sesji.
Uwag nie wniesiono.
Głosowanie: „za” – 12, 0 –„przeciw”, 0 –„wstrzymało się”.

Pkt. 4
Interpelacji nie złożono. Zapytania złożyli:
- radny Krzysztof Gałązka: „na jakim etapie jest budowa drogi w Młodych Chojnach?”,
- radny Sławomir Zacharczyk – „kiedy zostanie wykonany dach w Remizie OSP Czaplice?” oraz „kiedy zostaną ustawione planowane wiaty przystankowe?”

Pkt. 5
Informację z działalności w okresie miedzy XXXVI, a XXXVII Sesją Rady Gminy złożył Wójt Gminy Pan Kazimierz Dąbkowski (w zał. Nr 1 do protokołu).

Pkt. 6
Sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Gminy podjętych na XXXVI Sesji Rady Gminy przedstawił również Wójt Gminy Pan Kazimierz Dąbkowski. Sprawozdanie – załącznik Nr 2 do protokołu.

Pkt. 7
Sprawozdanie z kontroli przeprowadzonych przez Komisję Rewizyjną przedstawił przewodniczący Komisji Pan Jacek Nowakowski. Nadmienił, ż w dniu 25 lipca b.r. Komisja dokonała kontroli trzech inwestycji prowadzonych w gminie, mianowicie: budowa Szkoły Podstawowej w Wygodzie, modernizacji budynku Remizy OSP w Konarzycach
i modernizacji GOK w Pniewie.
Modernizacja GOK-u w Pniewie – Komisja stwierdziła brak pracowników na placu rozbudowy. Ponadto po lustracji tego obiektu według Komisji termin oddania obiektu jest raczej nie możliwy.
Budowa Szkoły w Wygodzie – jak stwierdziła Komisja aktualny stan zaawansowania prac budowlanych budzi wątpliwości, co do oddania obiektu w planowanym terminie. Po rozmowach z pracownikami budowy Komisja doszła do wniosku, że dla osiągnięcia dobrego efektu pracy należy „zmobilizować służby odpowiedzialne za budowę tzn. w cyklicznych spotkaniach np. raz w tygodniu pracownik Urzędu Gminy, Inspektor Nadzoru, dyrektor szkoły, pracownik odpowiedzialny za sprawy wodno- kanalizacyjne i elektryczne powinni odbywać spotkania i omawiać stan zaawansowania prac, gdzie są jakieś uchybienia i co
w związku z tym robić?”. Należy również wyjaśnić sprawę ogrzewania budynku i kanalizacji, gdyż te sprawy opóźniają prace budowlane.”
Konarzyce – stan zaawansowania prac wskazuje na to, że obiekt zostanie oddany w terminie.
Pan Przewodniczący poprosił Pana Wójta o wyjaśnienie Radzie Gminy jakie działania zamierza podjąć w kierunku sprawniejszego wykonania w/w inwestycji?
Ponadto Pan Przewodniczący zakomunikował, że komisja dokonała również analizy kontroli wewnętrznych i zewnętrznych przeprowadzonych w Urzędzie Gminy. Poprosił o jak najszybsze usunięcie usterek zapisanych w protokołach kontroli.
Głos zabrał Pan Wójt. Stosownie do prośby Pana Jacka Nowakowskiego poinformował
o swoich działaniach podjętych w kierunku sprawniejszego wykonania trzech rozpoczętych inwestycji na terenie gminy. Nadmienił, że w dniu dzisiejszym jest umówiony na spotkanie
z wykonawcami inwestycji i inspektorami nadzoru w celu omówienia wykonania prac.

Pkt. 7a
Głos zabrał radny Jacek Nowakowski. Zaapelował do radnych o poddanie pod głosowanie wniosku w sprawie nie sprzedawania mienia gminnego przez Pana Wójta do końca obecnej kadencji.
Głos zabrał z-ca Wójta Pan Jerzy Prokopczuk. Przytoczył art. 44.2 Statutu Gminy, który mówi, że „Projekt uchwały składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady.
Do projektu uchwały załącza się uzasadnienie, które winno wyjaśniać potrzebę i cel podjęcia uchwały, ewentualnie wskazać źródła finansowania, jeśli projekt uchwały pociąga za sobą wydatki z budżetu Gminy”. 44.3 „Na wniosek Wójta Przewodniczący Rady Gminy jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej Sesji Rady Gminy projekt uchwały, jeżeli wpłynął on do Rady Gminy ca najmniej na 7 dni przed dniem rozpoczęcia Sesji”.
Po dyskusji w powyższym temacie Pan Nowakowski poprosił Pana Wójta o słowną deklarację o nie sprzedawaniu mienia gminnego do końca kadencji. Pan Wójt zadeklarował, że gdyby taka sytuacja miała nastąpić na pewno skonsultuje się z Radą Gminy w tej sprawie
i wspólnie z Radą zadecyduje o sprzedaży tego mienia bądź nie. W związku z powyższym Pan Wójt zwrócił się do Rady Gminy o zajęcie stanowiska w sprawie działki w Grzymałach. (na wykonanie pętli autobusowej).
Głos zabrał Pan Jacek Nowakowski. Nadmienił, że w przypadku sprzedaży działki gminnej
i wykupieniu działki od innej osoby fizycznej należy zwrócić uwagę na to, by ta osoba złożyła pisemną deklarację, co będzie zabezpieczeniem na to, że się nie wycofa.
Pan Wójt nadmienił, że jeszcze w tym tygodniu wraz z dyrektorem ZESZGŁ Panem Adamem Frączkiem wybierze się do miejscowości Grzymały w celu negocjacji. Poinformował też, że część mieszkańców wsi Grzymały opowiada się za zlokalizowaniem pętli autobusowej przed wsią, a część mieszkańców chciałaby, by pętla była na końcu wsi.
Głos zabrał radny Krzysztof Gałązka. Nadmienił, by sprawa pętli była załatwiona jak najszybciej, gdyż zbliża się rok szkolny.
Głos zabrał Pan Kukowski sołtys wsi Stara Łomża p/sz. Wypowiedział się na temat nieruchomości gminnych. Stwierdził, że o sprzedaży mienia gminnego powinny decydować Rady Sołeckie.
Głos zabrał Przewodniczący Rady Pan Andrzej Szabłowski. Powiedział, że „z reguły sprzedaż nieruchomości odbywa się po konsultacjach z mieszkańcami danej miejscowości. Małe działki sprzedaje się, gdy nie są przydatne dla gminy, a mogą być przez kogoś wykorzystane.” Pan Przewodniczący nadmienił, że skoro przez 28 lat działalności Wójta Rady Gminy nie miały zastrzeżeń, to nie sądzi, „że przez ostatnie 2 miesiące przydarzy się coś złego.” Pan Przewodniczący nadmienił, że według niego nie ma potrzeby zmiany w/w uchwały.

10 min przerwy

Pkt. 8
Głos zabrał Przewodniczący Rady Pan Andrzej Szabłowski. Nadmienił, że sprawozdanie było przedstawiane na posiedzeniach Komisji Rady Gminy i zapytał czy są uwagi lub pytania do sprawozdania? Uwag nie zgłoszono. Sprawozdanie przyjęto przez aklamację. Sprawozdanie – załącznik Nr 3 do protokołu.

Pkt. 9
Przewodniczący Rady Pan Andrzej Szabłowski udzielił głosu Wójtowi Gminy Panu Kazimierzowi Dąbkowskiemu. Nadmienił, że pierwsze trzy przetargi ogłoszone na inwestycje drogowe zostały unieważnione. Jeszcze w tym tygodniu zostaną ogłoszone ponownie.
Pan Wójt zwrócił się z zapytaniem do Rady Gminy o zaciągnięcie pożyczki w wysokości 600 000 zł na sfinansowanie zadań inwestycyjnych zapisanych w planie na 2006 rok.
Głos zabrała Skarbnik Gminy Pani Zofia Brokowska, która szczegółowo omówiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2006 rok. Poinformowała, że zgodnie z projektem uchwały proponuje się zwiększyć dochody budżetowe o kwotę 570 298 zł, zmniejszyć dochody o kwotę 302 527 zł, zwiększyć wydatki o kwotę 1 397 771 zł. ( w tym proponowana pożyczka w wysokości 600 000 zł na budowę kanalizacji w miejscowości Konarzyce,
530 000 zł – kredyt na budowę dróg gminnych w miejscowościach: Podgórze, Czaplice oraz Kisiołki-Andrzejki). W § 4 proponuje się dokonać w planie wydatków przeniesień między działami, rozdziałami i paragrafami, mianowicie: zmniejszyć wydatki budżetowe o kwotę 912 570 zł i o tą sama kwotę zwiększyć wydatki budżetowe. Następnie Pani Skarbnik omówiła załączniki do projektu uchwały. Budżet po dokonanych zmianach będzie wynosił: dochody ogółem – 15 997 684 zł, wydatki ogółem: 19 573 400 zł.
Pan Przewodniczący poprosił o składanie pytań i ewentualnych uwag do przedstawionego projektu uchwały.
Głos zabrała radny Jacek Nowakowski. Wypowiedział się na temat proponowanej pożyczki na budowę kanalizacji w miejscowości Konarzyce. Poinformował, że na Komisjach był podjęty w/w temat „i każdy wyraził aprobatę na zaciągnięcie tej pożyczki”. Komisja Rewizyjna natomiast opowiedziała się za przedyskutowaniem tej decyzji podczas obrad Sesji.
Pan Nowakowski zadał pytanie: „czy wszyscy Panowie zgadzacie się na ten kredyt
na 600 000?” Pan Nowakowski wyraził opinię, że nie jest przeciwny temu ale kanalizować naszą gminę powinniśmy od miejscowości Konarzyce, Stara Łomża n/rz, Stara Łomża p/sz
i Zosin tak jak były wykonane projekty i czy robienie tego tylko za nasze środki jest realne
i słuszne? „(…)Wydaje mi się, że powinniśmy się postarać by dołożyła nam Unia(…)” Pan Nowakowski jeszcze raz poprosił Radę Gminy o decyzję w powyższej sprawie. Głos zabrał Przewodniczący Rady Pan Andrzej Szabłowski. Nadmienił, że dylemat polega na tym, że cała inwestycja będzie opiewała na ok. ponad 2 mln zł, jeśli w przyszłości chcemy objąć całą inwestycją wsie nadrzeczne będą to wydatki ogromne, a my będziemy musieli spłacać kredyty. Pan Przewodniczący poprosił o dyskusję, nadmienił jeszcze, że „możemy to przyjąć ale z pełną myślą i konsekwencjami, co sobie „montujemy” na przyszłość”. Głos zabrał ponownie Pan Nowakowski. Zapytał „jaki procent miejscowości Konarzyce wyraziło akces 100-tu procentowy na przyłączenie się do inwestycji, którą robimy?”
Głos zabrał radny Sławomir Dziekoński. Poinformował, że w dniu 21 sierpnia b.r. odbyło się zebranie z mieszkańcami wsi Konarzyce, na którym wyjaśniono wszystkie kwestie związane z planowaną kanalizacją. Poinformował, że 236 rodzin zdecydowało się na przyłącze kanalizacyjne do swoich posesji, co stanowi ok. 95% mieszkańców wsi. Pan Dziekoński poinformował, że 3 razy aplikowaliśmy o środki unijne na to zdanie. Niestety z różnych powodów zostały odrzucone. Pan Dziekoński nadmienił jeszcze, że przy składaniu wniosku nie mamy pewności, że dostaniemy środki, dopiero w 2008 roku będą przyznawane środki
z 2007 roku. Do tej pory przepadnie nam projekt i będziemy zmuszeni robić go ponownie. Czy Gminę stać na poniesienie takich kosztów?
Głos zabrał Przewodniczący Rady Pan Andrzej Szabłowski. Zapytał: „jaka część Konarzyc
w przybliżeniu będzie zrobiona?” Odpowiedział Pan Wójt: „100-120 rodzin”.
Głos zabrał Pan Dziekoński. Poinformował, że pierwszy etap planowany jest od ul. Leśnej do Szkoły Podstawowej”.
Głos zabrał radny Andrzej Jabłoński. Wyjaśnił, że jak minie 2006 i 2007 rok zaczną się procedury przetargowe i w 2007 roku ceny mogą pójść w górę do tego stopnia, że nawet korzystając ze środków unijnych możemy ponieść dużo większe koszty i co najmniej o 2 lata realizacja inwestycji odsunie się”.
Głos zabrał Pan Wójt. „Jeżeli chodzi o rozstrzygnięty przetarg Przedsiębiorstwo Konserwacji i Urządzeń Wodnych Melioracji „PEKUM” z Olsztyna złożyło ofertę na 3 442 658 zł, Wodociągi Wiejskie Sp. zo.o. w Łomży 2 147 750 zł, tj. 1 300 000 zł różnicy . Głos zabrał Pan Jacek Nowakowski. Zapytał: „czy w tym kosztorysie były ujęte środki na odbudowę chodników. Pan Wójt odpowiedział, że odbudowa jest ujęta w zakresie prac.
Głos zabrał dyrektor Publicznego Gimnazjum Nr 9 im. Rodziny Lutosławskich w Łomży Pan Leszek Młynarski. Wypowiedział się w temacie pozyskiwania środków unijnych.
Głos zabrał ponownie Pan Nowakowski. Nadmienił, że „trzeba wykorzystywać każdą możliwość, każdą sytuację i każda „furtkę”, która daje środki pozabudżetowe”. Ponadto Pan Nowakowski po przedyskutowaniu w/w tematu przychylił się do realizacji inwestycji jaką jest budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości Konarzyce.
Głos zabrał Przewodniczący Rady Pan Andrzej Szabłowski. Zarządził głosowanie jawne
w sprawie przyjęcia projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2006 rok.
W głosowaniu wzięło udział 12 radnych.
12 radnych było „za”, 0-„przeciw, 0-„wstrzymało się”. Uchwałę Nr XXXVII/208/06
w sprawie zmian w budżecie na 2006 rok podjęto zatem jednogłośnie. Uchwała – zał. Nr 4 protokołu.

Pkt. 10
Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie utworzenia Instytucji Kultury pod nazwą „Biblioteka Publiczna Gminy Łomża” i nadania jej Statutu przedstawiła Pani Zofia Brokowska – Skarbnik Gminy. Pani Skarbnik poinformowała Radę Gminy, że zmiana uchwały wynika z funkcjonowania nowej ustawy o finansach publicznych, która obowiązuje od stycznia 2006 roku. W związku z tym należy wprowadzić zmiany do w/w uchwały zgodnie z przedstawionym projektem.
Uwag do projektu uchwały nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Pan Andrzej Szabłowski zarządził głosowanie jawne w sprawie przyjęcia projektu uchwały. W głosowaniu wzięło udział 12 radnych.
12 „za”, 0-„przeciw”, 0-„wstrzymało się”. Uchwałę Nr XXXVII/209/06 zmieniającą uchwałę w sprawie utworzenia Instytucji Kultury pod nazwą „Biblioteka Publiczna Gminy Łomża”
i nadania jej Statutu podjęto jednogłośnie. (Uchwała – zał. Nr 5 do niniejszego protokołu).

Pkt. 11
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Planu Finansowego Gminy Łomża na lata 2006-2007 przedstawił Pan Kazimierz Dąbkowski – Wójt Gminy. Nadmienił, że podjęcie tej uchwały jest wymogiem przy aplikowaniu o środki unijne. W 2007 roku złożony będzie wniosek
z funduszy Totalizatora Sportowego na budowę sali gimnastycznej w Szkole Podstawowej
w Wygodzie. Pan Wójt nadmienił też, że na zebraniu w Starych Kupiskach złożono wniosek o ujęcie w planie inwestycyjnym na rok 2006-2007 inwestycji pod nazwą: budowa świetlicy wiejskiej w Starych Kupiskach. Zgłoszono też wniosek w sprawie budowy świetlicy wiejskiej w Giełczynie. Koszty sfinansowania tych inwestycji pochodziłyby w dużym stopniu
z majątku położonego na terenie tych miejscowości.
Głos zabrał Przewodniczący Rady Pan Andrzej Szabłowski. Wyjaśnił, że uchwała jest zasadna ale do inwestycji planowanych w roku 2006 i 2007. Inwestycje - budowa świetlic
w Kupiskach i Giełczynie zostaną zapisane w planie budżetowym na rok przyszły. „(…)Uchwała ma intencję dla inwestycji, które przechodzą z roku 2006 na 2007.
O inwestycjach planowanych na rok przyszły będzie rozmawiała nowa Rady (…)”. Pan Szabłowski poinformował, że inwestycje: bodowa świetlicy wiejskiej w Kupiskach
i Giełczynie powinny być skreślone z projektu uchwały.
Głos zabrał radny Henryk Krajewski. Poprosił o zapisanie tych zdań jeżeli nie w tej uchwale to w innym dokumencie, by przyjąć te zadania do realizacji w roku przyszłym. Pan Przewodniczący jeszcze raz przypomniał, że jest to kompetencja przyszłej Rady. Pan Krajewski poinformował, że w powyższej sprawie będzie apelował w wolnych wnioskach.
Ponieważ innych głosów nie było. Pan Przewodniczący zarządził głosowanie jawne w sprawie przyjęcia uchwały wraz z poprawką dotyczącą wykreślenia w/w inwestycji z projektu uchwały.
W głosowaniu wzięło udział 12 radnych. 10 radnych było „za” przyjęcie uchwały, 2-ch „wstrzymało się”, 0 – „przeciw”. Uchwałę Nr XXXVII/210/06 w sprawie przyjęcia planu Finansowego Gminy Łomża na lata 2006-2007 podjęto. Uchwała – zał. Nr 6 do protokołu.

Pkt. 12
Przewodniczący Rady Pan Andrzej Szabłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia dni i godzin przyjęć obywateli w sprawach skarg i wniosków przez Przewodniczącego Rady Gminy Łomża. Projekt uchwały był omawiany na posiedzeniach stałych Komisji Rady Gminy Łomża. Uwag do projektu nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Pan Andrzej Szabłowski zarządził głosowanie jawne w sprawie przyjęcia projektu uchwały. W głosowaniu wzięło udział 12 radnych. 12- „za”, 0-„przeciw”, 0-„wstrzymało się”. Uchwałę Nr XXXVII/211/06 Rady Gminy Łomża w sprawie ustalenia dni i godzin przyjęć obywateli w sprawach skarg i wniosków przez Przewodniczącego Rady Gminy Łomża podjęto. Uchwała – zał. Nr 7 do protokołu.

10 min przerwy

Pkt. 13
Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do opracowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gminy Łomża w części dotyczącej terenów położonych na obszarach wsi Siemień Nadrzeczny, Siemień Rowy, Rybno, Pniewo i Podgórze.
Głos zabrał Wójt Gminy Pan Kazimierz Dąbkowski. Poinformował, że na komisjach były dyskusje w powyższym temacie i Komisje nie wniosły uwag do przedstawionego projektu uchwały. Pan Wójt wspomniał, że były wnioski, by dla Łomżyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny Narwii miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego był opracowany na koszt Państwa. Z braku środków w budżecie Państwa wnioski zostały odrzucone. Wraz z Gminą Pątnica złożony był wniosek do Urzędu Marszałkowskiego. Wniosek również odrzucono. Zadanie to w części udało się dołączyć do planu pracy Wojewódzkiego Biura Planowania Przestrzennego i plan ten będzie wykonywany przez to Biuro Planowania Przestrzennego
w Łomży. Planowane jest etapowanie tego zadania. W pierwszym etapie było by samo Rybno, w kolejnym etapie Siemień Rowy i następnie Siemień Nadrzeczny. „(…)Uchwała dzisiejsza jest uchwałą wszczynającą prace (…)”. Pan Wójt złożył wniosek
o przyjęcie uchwały zgodnie z przedłożonym projektem.
Uwag nie zgłoszono. Pan Przewodniczący zarządził głosowanie jawne w sprawie przyjęcia przedstawionego projektu uchwały. W głosowaniu jawnym wzięło udział 12 radnych.
12- „za”, 0- „przeciw”, 0 – „wstrzymało się”. Uchwałę Nr XXXVII/212/06 w sprawie przystąpienia do opracowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gminy Łomża w części dotyczącej terenów położonych na obszarach wsi Siemień Nadrzeczny, Siemień Rowy, Rybno, Pniewo i Podgórze podjęto zatem jednogłośnie. Uchwała - załącznik Nr 7 do niniejszego protokołu.

Pkt. 14
Projekt uchwały o zmianie uchwały w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Miejscowości Jednaczewo przestawił z-ca Wójta Pan Jerzy Prokopczuk. Wyjaśnił potrzebę podjęcia uchwały. Następnie Pan Przewodniczący poprosił o zgłaszanie wniosków bądź uwag do projektu uchwały. Uwag nie zgłoszono.
Pan Przewodniczący zarządził głosowanie jawne w sprawie przyjęcia projektu uchwały. Głosowało 12 radnych.
12- „za”, 0 – „wstrzymało się”, 0 – „przeciw”.
Uchwałę Nr XXXVII/213/06 o zmianie uchwały w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Miejscowości Jednaczewo podjęto jednogłośnie. Uchwała – zał. Nr 8 do protokołu.

Pkt. 15
Przewodniczący Rady Pan Andrzej Szabłowski przedstawił projekt uchwały o zmianie uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Łomża. O zabranie głosu w powyższej sprawie poprosił z-cę Wójta. Pan Prokopczuk poinformował, że służby Wojewody w ramach rozstrzygnięcia nadzorczego uchyliły 3 punkty Regulaminu podjętego na XXXV Sesji w dniu 11 maja b.r. twierdząc, że są one niezgodne
z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Dlatego też koniecznym jest podjęcie uchwały zmieniającej. Pan Prokopczuk szczegółowo omówił projekt uchwały. Nadmienił, że uzyskaliśmy pozytywną opinię na temat projektu uchwały od Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego. Pan Przewodniczący poprosił o składanie pytań w powyższej sprawie. Pytań nie zgłoszono.
Pan Przewodniczący zarządził głosowanie jawne w sprawie przyjęcia projektu uchwały.
W głosowaniu wzięło udział 12 radnych.
12 – „za”, 0- „przeciw”, 0 – „wstrzymało się”. Uchwałę Nr XXXVII/214/06 o zmianie uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Łomża podjęto zatem jednogłośnie. Uchwała – zał. Nr 9 do protokołu.

Pkt. 16
Informację na temat stanu przygotowania szkół do roku szkolnego 2006-2007 przedstawił dyrektor Zarządu Ekonomicznego Szkół Gminy Łomża Pan Adam Frączek. Poinformował, że w zakresie zatrudnienia w szkołach jest „wszystko zapięte na ostatni guzik”.
W Gimnazjum Pan dyrektor finalizuje sprawę zatrudnienia. Złożone zostały także wszystkie projekty organizacyjne szkół zatwierdzone przez Kuratora Oświaty. Zwiększy się koszt utrzymania szkół z powodu nadania pięciu nauczycielom stopnia awansu zawodowego. Poinformował też, że Kuratorium Oświaty wyraziło zgodę na powierzenie stopnia dyrektora szkoły w Jarnutach Pani Grażynie Lusie. Z racji budowy budynku szkoły podstawowej
w Wygodzie zostały ograniczone potrzeby remontowe w poszczególnych szkołach, niemniej jednak wszystkie szkoły wykonały zakres niezbędnych remontów. Pan Frączek poruszył też sprawę dojazdów uczniów do szkół. Poinformował, że dyrektor gimnazjum złożył wniosek
o wprowadzenie dodatkowych kursów gimbusa po 1630 dwa razy w tygodniu, by umożliwić uczniom korzystanie z zajęć pozalekcyjnych. Po oszacowaniu wydatków jeden kurs (w obie strony) to ok. 1200 zł. Pojawia się też problem zatrudnienia kierowcy. Pan Frączek poruszył też sprawę dożywiania uczniów. Poinformował też, że dość duża liczba młodzieży korzystała z wyjazdów wakacyjnych. Poinformował o stypendiach dla uczniów. Poinformował, że za rok ubiegły zostały wypłacone. Od września będą wydawane nowe wnioski. Pan Frączek omówił też kwestię ogrzewania szkół. Jedną z najdroższych szkół pod względem ogrzewania jest nadal szkoła podstawowa w Pniewie. Budynek ten wymaga ocieplenia. Poruszono też temat odejścia nauczycieli z Gimnazjum.

Pkt. 17
W wolnych wnioskach głos zabrali:
- radny Marek Ormanowski – poruszył sprawę rozbudowy i nadbudowy budynku GOK
w Pniewie. Nadmienił, że „budynek jest w coraz gorszym stanie”. Prosił o podjęcie działań
w tej sprawie, podziękował również za podsypanie drogi w ul. Lipowej w Pniewie,
- wnioskował też o ustawienie znaków drogowych: „uwaga na zwierzęta domowe” na odcinku Pniewo-Gać.
- radny Henryk Krajewski – zgłosił wniosek o ujęcie w planie inwestycyjnym na rok 2007 zadania” „budowa świetlicy wiejskiej w Starych Kupiskach i Giełczynie w oparciu o środki
z budżetu gminy w przeważającej części uzyskanych ze sprzedaży działek w Starych Kupiskach i Giełczynie oraz z funduszy unijnych ( z zakresu dziedzictwa kultury), zgłosił też wniosek o wymianę skorodowanych znaków drogowych w ul. Armii Krajowej (od strony janowa – 2 szt),
- radny Krzysztof Gałązka – prosił o zgłoszenie do „Powiatu” drogi w Młodych Chojnach, gdzie znajduje się przewrócony znak drogowy „droga z pierwszeństwem przejazdu”.
- radny Andrzej Jabłoński poprosił Pana Wójta o przedstawienie sprawy unieważnionego przetargu.
- radny Marian Ciszewski – zgłosił wniosek o modernizację budynku byłej szkoły podstawowej w miejscowości Modzele Wypychy z przeznaczeniem na świetlicę wiejską.
- radny Jan Grabowski – złożył wniosek o pomoc w utwardzeniu drogi Gać w kierunku miejscowości Puchały. Społeczeństwo miejscowości Gać przeprowadziło zbiórkę pieniędzy na ten cel „wskazane byłoby im pomóc, nie całą drogę ale chociaż do magazynów piekarni”.
Głos zabrał Pan Adam Frączek – dyrektor Zarządu Ekonomicznego Szkół Gminy Łomża. Poinformował, że zarówno do Pana Wójta jak i do Pana Frączka Związek nauczycielstwa Polskiego zwrócił się z prośbą o płacenie poborów Pani Danowskiej, którą proponuje się oddelegować do pracy w Związku. Decyzja Pana Wójta była odmowna. Jak wspomniał Pan Dyrektor „gdyby Panią Danowską oddelegowano do pracy w Związku to gmina poniosłaby mniej więcej koszt jej utrzymania w granicach 200 000 zł przez okres czterech lat. (…) Utrzymanie tego etatu na koszt jednej gminy jest ponad jej siły”.
-radny Jacek Nowakowski – złożył wniosek o ustawienie tablicy miejscowości Siemień przed miejscowością od strony drogi Konarskiej
Głos zabrał Przewodniczący Rady Pan Andrzej Szabłowski. Przedstawił wnioski skierowane do Rady Gminy. Wnioski dotyczyły głównie potrzeb finansowych.

Pkt. 19
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych udzielił Wójt Gminy Pan Kazimierz Dąbkowski.
- w kwestii wniosku Pana Ormanowskiego Pan Wójt odpowiedział, że w dniu dzisiejszym ma umówione spotkanie z wykonawcą inwestycji w Pniewie.
- zakup kilku słupków i siatki – zarówno do Starych Kupiusk i do Giełczyna zostaną zakupione.
- w kwestii znaków drogowych Pan Wójt poinformował, że zostało już zrobione rozpoznanie na terenie gminy (znaki, równanie dróg). Z bieżącego utrzymania dróg te najpilniejsze potrzeby zostaną zrealizowane. Zostało też przygotowane pismo do Zarządców poszczególnych dróg w sprawie uzupełnienia znaków drogowych dostosowanych do nazw urzędowych poszczególnych miejscowości.
- dach remizy w Czaplicach – ta sama firma, która kończy prace w Konarzycach zrobi dach
w Czaplicach jeszcze we wrześniu.
Głos zabrał Pan Wójt. Przekazał radnym zaproszenie na VII pielgrzymkę samorządowców
i parlamentarzystów Województwa Podlaskiego do Sanktuarium matki Bożej Bolesnej
w Świętej Wodzie koło Wasilkowa. Przypomniał też o wyjeździe „promocyjnym” do Wilna w dniach 23 i 24 września b.r.
Radny Robert Łada zgłosił wniosek o ustawienie znaku miejscowości Stare Modzele.
Pan Wójt poinformował też, że aktualnie jest wykonanych już 6 wiat przystankowych
i w najbliższych dniach będą montowane.

Pkt. 20
Po wyczerpaniu porządku obrad XXXVII Sesji Rady Gminy Łomża Przewodniczący Rady Gminy Pan Andrzej Szabłowski zamknął obrady o godzinie 1430.



Przewodniczył:

Andrzej Szabłowski


Protokołowała:

Katarzyna Jastrzębska




Data powstania: środa, 8 lis 2006 13:37
Data opublikowania: środa, 8 lis 2006 13:40
Opublikował(a): Admin
Zaakceptował(a): Admin
Artykuł był czytany: 2645 razy