Urząd Gminy Łomża

Biuletyn Informacji Publicznej

ROTOKÓŁ Nr XXXVIII/06

z XXXVIII Sesji Rady Gminy Łomża w dniu 3 października 2006 r.
Miejsce obrad: sala konferencyjna Urzędu Gminy Łomża, ul. Marii Skłodowskiej Curie 1a.
Obrady rozpoczęto o godzinie 1000, zakończono o godzinie 1430.
Przewodniczył Andrzej Szabłowski – Przewodniczący Rady Gminy.
Protokołowała Katarzyna Jastrzębska – inspektor ds. obsługi Rady Gminy.

W posiedzeniu XXXVIII Sesji udział wzięli:
1. Andrzej Szabłowski Przewodniczący Rady
2. Marian Ciszewski radny
3. Sławomir Dziekoński radny
4. Krzysztof Gałązka radny
5. Jan Grabowski radny
6. Andrzej Jabłoński radny
7. Henryk Krajewski radny
8. Mirosław Lipiński radny
9. Robert Łada radny
10. Jacek Albin Nowakowski radny
11. Marek Ormanowski radny
12. Sławomir Zacharczyk radny
13. Janusz Karpiński radny
14. Stanisław Kuzia radny

zaproszeni goście:
1. Kazimierz Dąbkowski Wójt
2. Jerzy Prokopczuk z-ca Wójta
3. Adam Frączek Dyrektor Zarządu Ekonomicznego Szkół Gminy Łomża
4. Krystyna Kaczyńska Sekretarz Gminy
5 Zofia Brokowska Skarbnik
6. Krystyna Jastrzębksa Kierownik OPS

oraz sołtysi:
1. Jan Chorodyński – sołtys wsi Wygoda,
2. Andrzej Żebrowski – sołtys wsi Dłużniewo,
3. Józef Chorzelski – sołtys wsi Modzele Wypychy,
4. Waldemar Wędrak – sołtys wsi Łochtynowo,
5. Kazimierz Jackowski – sołtys wsi Bożnica,
6. Bogdan Gronostajski – sołtys wsi Milewo.

Informacje o terminie i miejscu Sesji podano do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń oraz zamieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej na 7 dni przed Sesją.

Pkt. 1
Otwarcia XXXVIII Sesji Rady Gminy Łomża dokonał Przewodniczący Rady Gminy Andrzej Szabłowski. Powitał radnych, zaproszonych gości oraz sołtysów i publiczność. Stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 radnych, zatem obrady są prawomocne.

Pkt. 2
Przewodniczący Rady Gminy Pan Andrzej Szabłowski przedstawił radnym zaproponowany porządek obrad i zapytał czy są do niego uwagi. Głos zabrał radny Jacek Nowakowski. Zgłosił wniosek o wprowadzenie dodatkowego punktu do porządku obrad dotyczącego zmiany uchwały Nr XIV/73/2000 Rady Gminy Łomża z dnia 25 lutego 2000 r. w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości gruntowych stanowiących własność gminy oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata. Pan Przewodniczący postanowił, że wniosek ten zostanie rozpatrzony w pkt. 9 porządku obrad.
Więcej uwag nie zgłoszono.

Rada Gminy obradowała wg. następującego porządku obrad:
1. Otwarcie obrad.
2. Przyjęcie porządku dziennego.
3. Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Informacja Wójta Gminy o stanie realizacji inwestycji zaplanowanych na rok
bieżący.
6. Informacja Wójta Gminy o pracy między Sesjami Rady Gminy.
7. Sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Gminy Łomża podjętych na XXXVII Sesji.
8. Informacja Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej na temat zabezpieczenia przeciwpożarowego, realizacji ratownictwa technicznego, chemicznego, ekologicznego na terenie Gminy Łomża.
9. Informacja o obrocie mienia komunalnego za 2006 rok.
10. Sprawozdanie z kontroli przeprowadzonych przez Komisję Rewizyjną.
11. Wolne wnioski.
12. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
13. Zamknięcie obrad.

Pkt. 3
Przyjęcie protokołu z poprzedniej XXXVII Sesji.
Uwag nie wniesiono.
Głosowanie: „za” – 15, 0 –„przeciw”, 0 –„wstrzymało się”.

Pkt. 4
Interpelacji nie złożono. Zapytania złożyli:
- radny Andrzej Jabłoński – „kiedy zostaną wykonane drogi zaplanowane do realizacji jeszcze w miesiącu październiku b.r.?”
- radny Stanisław Kuzia:
- „jak wygląda sprawa działek przy Szkole Podstawowej w Kupiskach?” Sprawa ciągnie się od 16-stu lat.

Pkt. 5
Głos zabrał Wójt Gminy Pan Kazimierz Dąbkowski. Przedstawił informację dotyczącą stanu realizacji inwestycji zaplanowanych na rok 2006. ( informacja zał. Nr 1 do protokołu).
Dyskusja:
Przewodniczący Rady Pan Andrzej Szabłowski pytał dlaczego w Kupiskach ma być zmodernizowana tylko jedna ulica, a w planie inwestycyjnym jest wymienionych kilka ulic,
(Janowo, Chojny). Dlaczego drogi nie zostały zmodernizowane?
Rada Gminy na poprzedniej Sesji upoważniła Wójta Gminy do zaciągnięcia kredytów na inwestycje. Na jakim etapie jest ta sprawa?
Głos zabrał Pan Wójt. Odpowiedział, że wynikła trudna sytuacja z cenami robót drogowych
w roku bieżącym. „Rynek robót drogowych stał się rynkiem wykonawcy, a nie inwestora” . Obecnie jest dużo inwestycji drogowych w kraju i popyt na wykonawców wzrósł. Tym samym wzrosły ceny robót. Planując inwestycje w roku ubiegłym „myśleliśmy, że tych zaplanowanych pieniędzy wystarczy. Niestety nie wystarczy nam na wszystko, bo ceny są wyższe”. Cena kruszyw w porównaniu z rokiem ubiegłym wzrosła o ok. 60% .
W związku z powyższym Pan Wójt zakomunikował, że niestety niektóre inwestycje drogowe zostaną dokończone w 2007 roku.
Głos zabrał radny Andrzej Jabłoński. Pytał, czy w umowie z wykonawcą jest zapis mówiący o tym, że w przypadku przedłużenia się realizacji inwestycji na rok przyszły nie poniesiemy wyższych kosztów? Czy będzie to ta sama cena?
Pan Wójt odpowiedział, że cena pozostanie bez zmian.
Pan Jabłoński: „czy pieniądze, które w tej chwili przeznaczone są na drogi zostaną
w wydatkach nie wygasających na rok przyszły?”
Pan Wójt: „umowy będą podpisane na te inwestycje i w projekcie budżetu na rok przyszły (…) te kwoty się znajdą”.
Radny Krzysztof Gałązka: „czy jest szansa na wykonanie drogi w Chojnach i ul. Stawowej
w tym roku?”
Pan Wójt: „podbudowa na pewno w tym roku zostanie wykonana, natomiast jeżeli warunki pogodowe pozwolą na położenie masy bitumicznej to tak”.
Przewodniczący Rady Pan Andrzej Szabłowski – „czy wykorzystane zostaną wszystkie środki, które miały być przeznaczone (łącznie z kredytami)?”
Pan Wójt: „mam przekonanie, że tak”.

Pkt. 6
Informację z działalności w okresie miedzy XXXVII, a XXXVIII Sesją Rady Gminy złożył Wójt Gminy Pan Kazimierz Dąbkowski (w zał. Nr 2 do protokołu).



Pkt. 7
Sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Gminy podjętych na XXXVII Sesji Rady Gminy przedstawił również Wójt Gminy Pan Kazimierz Dąbkowski. Sprawozdanie – załącznik Nr 3 do protokołu


Pkt. 8
Głos zabrał z-ca komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Łomży. Przedstawił informację na temat zabezpieczenia przeciwpożarowego, realizacji ratownictwa technicznego, chemicznego, ekologicznego na terenie Gminy Łomża. (informacja – zał. Nr 4 do protokołu).
Po przedstawieniu informacji nastąpiła dyskusja:
Radny Andrzej Jabłoński: „na terenie naszej Gminy mamy dwie jednostki w KSRG – Konarzyce i Pniewo. Czy byłby to duża trudność i ewentualnie ile by kosztowało wyposażenie jednostek typu „S” w wybieranie selektywne?”
Pan Komendant odpowiedział, że wiąże się to z budżetem Straży ale największe obciążenie jest w samorządach. Jeśli chodzi o koszt to należałoby się spotkać z odpowiednią firmą
i koszty przedstawić.
Radny Jacek Nowakowski. Zaproponował, by domówić się z powiatem w tej kwestii
i wspólnie zrealizować to zdanie w celu obniżenia kosztów.
Pan Komendant poparł propozycje radnego Nowakowskiego i zadeklarował się, że zbada jaki by był to koszt i przedstawi Radzie Gminy.

10 min przerwy

Pkt. 9
Informacje o obrocie mienia komunalnego za 2006 rok przedstawił Wójt Gminy Pan Kazimierz Dąbkowski. Informacja – zał. Nr 5 do protokołu.
Pan Przewodniczący przedstawił wniosek Komisji Rewizyjnej Rady Gminy w sprawie zmiany uchwały Nr XIV/73/2000 Rady Gminy Łomża z dnia 25 lutego 2000 r.
w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości gruntowych stanowiących własność gminy oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata.
Głos zabrał Pan Wójt. Zwrócił uwagę by zachować sprawy proceduralne przy podejmowaniu uchwał. Zaproponował, by Rada Gminy przyjęła ten wniosek i przekazała sprawę Wójtowi
w celu przygotowania projektu uchwały. Następnie na co najmniej 7 dni przed najbliższą Sesją każdy z radnych otrzyma projekt uchwały i do głosowania dojdzie na następnej Sesji. Projekt uchwały musi być też zaopiniowany przez merytoryczną Komisję, w tym przypadku Komisję Rozwoju Gospodarczego.
Głos zabrał radny Nowakowski. Poparł propozycję Pana Wójta.
Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie przedstawiony wniosek. Za jego przyjęciem głosowało 15 radnych. 12 radnych było za przyjęciem wniosku. 3-ch radnych wstrzymało się od glosowania. Wniosek zatem przyjęto.


Pkt. 10
Sprawozdanie z kontroli przeprowadzonych przez Komisję Rewizyjną przedstawił przewodniczący Komisji Pan Jacek Nowakowski. Nadmienił, że Komisja dokonała kontroli jednostki organizacyjnej Gminy Łomża – Ośrodka Pomocy Społecznej. Protokół kontroli – zał. Nr 6 do protokołu. Po przedstawieniu wniosków kontrolnych radny Nowakowski zaproponował, że środki na zatrudnienie psychologa mogłyby by być przeznaczone
z funduszu antyalkoholowego, z dopłat za koncesję.
W dniu 29 września b.r. Komisja Rewizyjna dokonała kontroli żwirowni gminnej oraz lasu
w pobliżu żwirowni. Protokół kontroli – zał. Nr 7 do protokołu. Firma, która dzierżawi żwirownię przekazała z tytułu dzierżawy następujące kwoty: od roku 2000 przekazano kwotę 25 363,40 zł (7 wpłat). Zdaniem komisji wielkość wydobytego kruszywa określona podczas oględzin znacznie od biega od ilości wynikających z opłat. Komisja nie mogła dokładnie określić stanu faktycznego ponieważ z powodu urlopu pracownika RGO nie miała do wglądu dokumentów. Pan Nowakowski poprosił Pana Wójta o dokładne przedstawienie sprawy żwirowni. Ile kruszywa wydobyto przez okres eksploatacji?, jakie korzyści gmina uzyskała
z tego ?, czy były cykliczne kontrole wydobycia?
Głos zabrał Pan Wójt. Powiedział: „(…) teren na którym wspomniany las
i wspomniana żwirownia przejęty przekazany został przez byłego Wojewodę Łomżyńskiego Pana Mieczysława Bagińskiego w części na rzecz Gminy Łomża i w części na rzecz miasta Łomża. Na części przy granicy lasu z lasami państwowymi było istniejące żwirowisko (…) zrobiona była mapa pomiarowa istniejącego wyrobiska. (…) Obowiązkiem firmy, która wzięła to do przetargu było uzyskanie odpowiedniej dokumentacji geologicznej i geodezyjnej. (…) W pewnym okresie geolog, który wykonywał dla tej firmy dokumentację (…). Władze geologiczne zakwestionowały tą dokumentację, więc firma musiał zlecić innemu fachowcowi opracowanie tej dokumentacji. Według informacji otrzymanych przez Pana Wójta w dniu wczorajszym została wysłana dokumentacja geologiczna i geodezyjna do dzierżawcy tego terenu. Jeden egzemplarz tej dokumentacji ma trafić do Urzędu. Z wyliczenia wyjdzie ilość pobranego surowca będzie ona wynikać z różnicy wyrobiska przejętego na stan w dzierżawę
i z różnicy, która jest aktualnie na dzień dzisiejszy. Ilości, z których firma się nie rozliczyła będą przedmiotem dopłat. O wynikach Pan Wójt poinformuje Wysoką Radę ze szczegółami.
Głos zabrał radny Nowakowski. Zapytał Pana Przewodniczącego, co z wnioskiem w sprawie zmiany funkcji kierownika OPS na dyrektora. Pan Przewodniczący zaproponował przemyślenie tej sprawy i poddanie jej pod dyskusje nowej Radzie. Ponadto Pan Przewodniczący wyjaśnił, że sprawa ta należy do kompetencji Wójta, a nie Rady Gminy.
W związku z powyższym radny Jacek Nowakowski zwrócił się z prośba do Pana Wójta
o podjęcie działań w przedmiotowej sprawie.

Pkt. 11
Głos zabrał Pan Bałdowski Artur. Przedstawił Radzie Gminy i zaproszonym gościom prezentację na temat platformy arotarg.pl. Nadmienił, że jest to przedsięwzięcie stworzone specjalnie pod potrzeby ludności z terenów wiejskich.

Ponadto głos zabrali:

- dyrektor Szkoły Podstawowej w Kupiskach. Zaprosił radnych i pracowników Urzędu na uroczystość nadania imienia Szkole w Kupiskach w dniu 16 października o godz. 1100.
- radny Marek Ormanowski:
– podziękował Panu Wójtowi za podjęcie działań w sprawie udrożnienia przepustu w miejscowości Pniewo,
- poruszył sprawę „wałęsających się” bezpańskich psów, prosił o podjęcie działań w tej sprawie,
- czy byłaby możliwość „ściągnięcia” operatora sieci komórkowej w sprawie zwiększenia zasięgu na terenie Gminy,
- wnioskował o interwencję w sprawie załamującego się asfaltu na drodze powiatowej w ul. Wesołej przy posesji nr 76,
- wnioskował także o zakup telefonu dla dzielnicowych zlokalizowanych w Urzędzie Gminy.


- radny Mirosław Lipiński:
- wnioskował o przeniesienie pieca CO z Remizy OSP Konarzyce na potrzeby świetlicy
w Jednaczewie.
- radny Andrzej Szabłowski:
- mostek na drodze powiatowej pomiędzy wsią Janowo, a wsią Jarnuty z lewej strony przed dojazdem do miejscowości Jarnuty. W mostku wytworzyła się ogromna „dziura”. Mostek jest bardzo zaniedbany (rosną chwasty). Przejazd prze ten mostek jest bardzo niebezpieczny. Prośba o podjęcie działań w celu naprawy mostka,
- mostek koło miejscowości Łochtynowo – na drodze powiatowej Łochtynowo-Jarnuty – Konarzyce – jest częściowo „zamulony” i częściowo załamany. Nie spełnia roli przepustu. Powoduje zalewanie pól wiosną.
- wniosek o ujęcie w palnie inwestycyjnym na rok 2007 zadania : „remont Szkoły Podstawowej w Jarnutach w oparciu o opracowany Judyt energetyczny”.
- radny Sławomir Zacharczyk:
- przypomniał o zgłaszanych wcześniej inwestycjach: „ wymiana dachu w remizie OSP
w Czaplicach oraz ustawienie wiat przystankowych w miejscowościach Kisiołki i Czaplice. Prosił o realizację tych inwestycji.
- radny Marian Ciszewski:
- od drogi Łomża-Zambrów do lasu na drodze w miejscowości Modzele Skudosze są duże ubytki w asfalcie. Prosił o ich uzupełnienie.
- radny Jan Grabowski:
- zakomunikował, że w miejscowości Milewo jest przewrócony znak drogowy,
- wnioskował o podjęcie działań w sprawie niezabezpieczonego przepustu na drodze powiatowej w miejscowości Milewo.
- radna Rady Powiatu Pani Henryka Mioduszewska – poprosiła Radę Gminy
o wystosowanie pisma popierającego do Narodowego Funduszu Zdrowia oddział
w Białymstoku w sprawie uzyskania kontraktu medycznego w Ośrodku Zdrowia
w miejscowości Gać dla gabinetu stomatologicznego.
Głos zabrała skarbnik Gminy Pani Zofia Brokowska. Przedstawiła informację dotyczącą zaciągnięcia kredytów i pożyczek na zadania inwestycyjne zatwierdzonych na poprzedniej Sesji Rady.
Głos zabrał radny Robert Łada – zaproponował, by do pracy przy rozpoczętych inwestycjach gminnych zatrudniać klientów opieki społecznej.
Głos zabrała Pani Krystyna Jastrzębska – kierownik OPS Gminy Łomża. Odpowiedziała, że w przypadku gdy dany wykonawca złoży zapotrzebowanie na ludzi do pracy Ośrodek zaktywizuje tych ludzi do pracy.
- radny Marek Ormanowski – wnioskował o nacisk na TP S.A. w sprawie Internetu na terenie Gminy.
Pan Przewodniczący odpowiedział, że posiada kontakt z przedstawicielem TP. S.A. i jeżeli Rada Gminy wyrazi wolę na następną Sesję można zaprosić tego przedstawiciela.
Radny Henryk Krajewski – poprosił o zakup kilku metrów siatki na wykonanie bramek na boisku w Starych Kupiskach.

Pkt. 12
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych udzielił Wójt Gminy Pan Kazimierz Dąbkowski.
- wszystkie wnioski do Zarządu Dróg Powiatowych zostaną zebrane i wysłane w jednym piśmie do Zarządu Powiatu,
- wałęsające się psy – Pan Wójt zaproponował, by spróbować odłowić we własnym zakresie, sprowadzenie pomocy z zewnątrz pociąga za sobą duże koszty.
- telefony dla Policji – przedstawiciele KMP zwracali się do nas o zainstalowanie telefonu
w pomieszczeniu Urzędu Gminy jednak nie mieliśmy pieniędzy w budżecie Gminy. Mógłby to być telefon stacjonarny z zablokowanym wyjściem (najniższy abonament) wówczas można byłoby się do Policji dodzwonić.
- Jednaczewo- przeniesienie pieca – sprawa do rozważenia.
- Modzele Wypychy – ubytki były uzupełniane wiosną, w najbliższych dniach pracownik sprawdzi te drogę.

Pkt. 13
Po wyczerpaniu porządku obrad XXXVIII Sesji Rady Gminy Łomża Przewodniczący Rady Gminy Pan Andrzej Szabłowski zamknął obrady o godzinie 1430.


Przewodniczył:
Andrzej Szabłowski

Protokołowała:
Katarzyna Jastrzębska






Data powstania: środa, 8 lis 2006 14:01
Data opublikowania: środa, 8 lis 2006 14:02
Opublikował(a): Admin
Zaakceptował(a): Admin
Artykuł był czytany: 2940 razy